Volgens wereldwijd onderzoek vertrouwen mensen een robot vaker bij geldzaken, dan hun eigen oordeel. Ook Nederlandse jongvolwassenen gebruiken online tools, bijvoorbeeld voor een hypotheekberekening. Toch zoekt zo’n driekwart van de millennials hulp bij een financieel adviseur. Terecht, zo blijkt.
Voorkeur voor persoonlijk advies bij aankoop woning
Suggesties op Spotify of voor een volgend boek op Bol.com. Via kunstmatige intelligentie kunnen slimme systemen je aardig leren kennen en helpen. Er wordt zelfs al gehint op rechtspraak door robots. Emotieloos en dus eerlijker? Of best wel beangstigend?
Bij alles wat speelt rondom het kopen van een huis heeft een ruime meerderheid van de Nederlanders nog steeds de voorkeur voor persoonlijk (onafhankelijk) advies. Ook bij mensen onder de 30 is dat nog 71%. Zo stelt recent onderzoek, namens ICT-bedrijf Tjip.
Dat past goed bij de conclusie van het Actieplan Consumentenkeuzes, van het Ministerie van Financiën en Wijzer in Geldzaken. Zij willen consumenten een ‘keuze-omgeving’ bieden waarin ze ‘minder gevoelsmatig en meer weloverwogen’ financiële beslissingen nemen. De persoonlijke factor blijft daarbij doorslaggevend.
Niet blind vertrouwen op tools
Hoeveel hypotheek je kunt krijgen, hangt van diverse factoren af. Meestal meer dan waar snelle of slimme online tools rekening mee houden. Bovendien, maximaal is niet altijd ideaal.
Lastig is wel, dat zo’n bedrag-op-je-scherm bij iemand in zijn hoofd ‘verankerd’ raakt. Wat er ook op de website bijstaat, aldus het Actieplan. Gevolg? Mensen gaan met het zelf berekende bedrag verder: bij het invullen van een prijsrange bij het zoeken naar woningen, het selecteren van duurdere woningen om te bezichtigen tot en met het in de wind slaan van een negatief advies van een financieel adviseur.
Het ‘anker-effect’ | wanneer iemand (voorbarig) tot een conclusie komt en deze niet meer kan loslaten. Bijvoorbeeld na een snelle online berekening van een maximale hypotheek. Dit bedrag raakt ‘verankert’ in iemands brein, terwijl het mogelijk niet reëel of wenselijk is.
Expert maakt het verschil
Het Actieplan testte hoe consumenten te behoeden voor verkeerde keuzes – hoe dit ‘ankereffect’ tegen te gaan. Wat bleek? Een expert die richting de klant aangaf wat een passend hypotheekbedrag zou zijn gelet op zijn of haar situatie werkt daarbij het beste. Beter dan schriftelijke waarschuwingen, etc. Die ervaring hebben wij gelukkig ook.
Ook steun nodig na afsluiten hypotheek
Terug naar het onderzoek van Tjip. De helft van de ondervraagden wil binnen nu en vijf jaar verhuizen naar een (andere) koopwoning. Ze verwachten daarbij betere inzichten vanuit hun hypotheekverstrekker, of adviseur. 70% stelt een adviseur nodig te hebben om in te schatten wanneer het interessant is de hypotheek aan te passen.
Niet alleen bij verhuisplannen is advies op zijn plaats. Ook bij andere ‘life events’ – zoals trouwen, kinderen krijgen, scheiden, een bedrijf starten, je pensioen plannen – kun je rekenen op een onze expertise. Wel ondersteund door slimme software, maar voorlopig nog niet door een robot als collega.